טיפול באומנות
טיפול באומנות הוא טיפול רגשי בו נעשה שימוש לא רק במילים אלא באמצעות אמנות. בחדר הטיפולים יש מגוון חומרים ואמצעים דרכם יכול הילד לבטא את עצמו - צבעים שונים, חומרים לפיסול, בית בובות, תיאטרון בובות, ארגז חול בו ניתן להציג באמצעות מיניאטורות, ועוד. באמצעים אלו מביע הילד את עולמו הפנימי.
כשאנחנו יוצרים אנחנו אנחנו נשאבים אל העשייה. אנחנו מרשים לעצמינו לשחרר שליטה ולתת דרור לדמיון. השהיית השליטה באופן מודע מאפשרת לחלקים אוטנטיים בתוכנו ולעיתים לא מודעים לקבל ביטוי. לאחר מכן תהליכים הקשורים למודע תופסים פיקוד. פתאום אנחנו מגלים את מה שנוצר כמו מעצמו. בשלב ההתבוננות מבחוץ יש הזדמנות להיכרות עם רגשות ותפיסות שלנו. בטיפול באמנות מתרחש התהליך המתואר באופן קבוע. שוב ושוב מופיע מולנו ביטוי סמלי למשהו פנימי שאפשר להישאר מולו, להישיר מבט ולהכיר אותו. באופן זה מתאפשרת לילד הכרות הולכת וגדלה עם עצמו. יש איזה סיפור שמתחיל להרקם דרך האמנות והילד והמטפל עדים להיווצרותו. זה מאפשר לילד להרגיש מובן הן לעצמו והן לאדם נוסף. ניתן לדמות זאת ליומן אישי שהולך ונכתב אלא ששפתו אינה מילולית בלבד, ושלכתיבתו עד אדם נוסף קשוב תומך ונוכח. תהליך זה מאפשר עיבוד רגשות וחוויות מהעבר ומההווה. במהלכו מתפנה אנרגיה לצמיחה והתפתחות כיוון שלא צריך להשקיע אותה בהדחקה. מתאפשר חיבור לכוחות יצירתיים ומרפאים בנפשנו- כשאנחנו מאפשרים לעצמינו ביטוי והבעה ספונטניים באופן קבוע, נעשה חיבור לחוויות אותנטיות. למה שויניקוט קרא לו האני האמיתי. מתאפשרים ביטוי עצמי מלא, חיוניות ותחושת מלאות. אנחנו רגילים להשתמש במילים אבל מילים יכולות לעיתים לטשטש את עוצמת החוויה הרגשית. דרך השימוש באמנות בטיפול אנחנו מגיעים באופן מיידי לחוויה רגשית וחושית ולא רק קוגנטיבית. חוויה שמתרחשת בזמן הווה. קיימת מעורבות בעשייה. הילד לא רק מספר על הדברים אלא חי את המתרחש. הוא מספר וממחיש את הסיפור שלו ובהדרגה הסיפור משתנה. ככל שהדברים עולים מבפנים מתחילה תנועה של השתנות. השתנות הקשורה בהתחזקות, קבלה עצמית ורוגע פנימי.
כשאנחנו יוצרים אנחנו אנחנו נשאבים אל העשייה. אנחנו מרשים לעצמינו לשחרר שליטה ולתת דרור לדמיון. השהיית השליטה באופן מודע מאפשרת לחלקים אוטנטיים בתוכנו ולעיתים לא מודעים לקבל ביטוי. לאחר מכן תהליכים הקשורים למודע תופסים פיקוד. פתאום אנחנו מגלים את מה שנוצר כמו מעצמו. בשלב ההתבוננות מבחוץ יש הזדמנות להיכרות עם רגשות ותפיסות שלנו. בטיפול באמנות מתרחש התהליך המתואר באופן קבוע. שוב ושוב מופיע מולנו ביטוי סמלי למשהו פנימי שאפשר להישאר מולו, להישיר מבט ולהכיר אותו. באופן זה מתאפשרת לילד הכרות הולכת וגדלה עם עצמו. יש איזה סיפור שמתחיל להרקם דרך האמנות והילד והמטפל עדים להיווצרותו. זה מאפשר לילד להרגיש מובן הן לעצמו והן לאדם נוסף. ניתן לדמות זאת ליומן אישי שהולך ונכתב אלא ששפתו אינה מילולית בלבד, ושלכתיבתו עד אדם נוסף קשוב תומך ונוכח. תהליך זה מאפשר עיבוד רגשות וחוויות מהעבר ומההווה. במהלכו מתפנה אנרגיה לצמיחה והתפתחות כיוון שלא צריך להשקיע אותה בהדחקה. מתאפשר חיבור לכוחות יצירתיים ומרפאים בנפשנו- כשאנחנו מאפשרים לעצמינו ביטוי והבעה ספונטניים באופן קבוע, נעשה חיבור לחוויות אותנטיות. למה שויניקוט קרא לו האני האמיתי. מתאפשרים ביטוי עצמי מלא, חיוניות ותחושת מלאות. אנחנו רגילים להשתמש במילים אבל מילים יכולות לעיתים לטשטש את עוצמת החוויה הרגשית. דרך השימוש באמנות בטיפול אנחנו מגיעים באופן מיידי לחוויה רגשית וחושית ולא רק קוגנטיבית. חוויה שמתרחשת בזמן הווה. קיימת מעורבות בעשייה. הילד לא רק מספר על הדברים אלא חי את המתרחש. הוא מספר וממחיש את הסיפור שלו ובהדרגה הסיפור משתנה. ככל שהדברים עולים מבפנים מתחילה תנועה של השתנות. השתנות הקשורה בהתחזקות, קבלה עצמית ורוגע פנימי.
לפני שבעה חודשים הגעתי אליך. הייתי ילד מאוד חרד ומאוד חסר ביטחון. לאחר תקופה של שיחה משותפת המון יצירה ואומנות, נפתחתי אליך ושיתפתי אותך בכל מה שמציק לי . והיום אני מסיים את כיתה ה' ואני כבר בן 11 ואני מרגיש שאני ילד אחר. אני יודע מה שאני רוצה, אני לא מפחד ומאוד עצמאי ויש לי המון ביטחון עצמי והכי חשוב שיש לי הערכה עצמית . אז אני רוצה לנצל את ההזדמנות שעכשיו אנחנו נפרדים להודות לך על הסבלנות ותשומת הלב ושנתת לי את הכלים להיות ילד אחר
מאור
למרב המקסימה
ליאם שלנו בא אליך ילד עם בעיות רגשיות שזה מתבטא בבכי וכדומה ... לקחת את האוצר שלנו הפכת אותו לילד פחות רגיש ,לילד מאושר.
זכור לי שכל פגישה הוא היה מגיע לשער שלך והיה רץ מרוב התרגשות לפגוש אותך, לשחק איתך, לעבוד על סיפורים,ציורים וכו'... רציתי להודות לך מכל הלב על האיכפתיות וההשקעה בבן שלנו ושתמשיכי להיות מדהימה כמו שאת..
מודים מכל הלב, ליאם וההורים גילה ויוסי דורון
למירב המקסימה הי. אני טליה אמא של מאי בת 13.5 השתתפתי אצלך במהלך שנה שלמה בהדרכות הורים במסגרת טיפול באמנות שעשיתי עבור ביתי.
מאי ילדה מקסימה שלעיתים נדמה שהשלווה שלה מטעה ומעידה על נפש סוערת מבפנים..תהפוכות נפש ממש. הצלחת בעזרת יד מכוונת להוציא ממנה "תקיעות" שהיתה קיימת בה מעין כמו "גוש" שהיה תקוע אי שם בתוך "הרחם" שלה,,חבוי עמוק עמוק כמו עובר שרק גדל עם הזמן לישות עצמאית. בביקורים השבועיים שלה אצלך היא כמו נפתחה לאט לאט. הילדה עברה שינוי עצום בעיקר בפן החברתי אותו רצינו לשפר. היא יצרה לעצמה חברותא משלה, עם 2 בנות מהכיתה והיא משתפת אותן בחייה האישיים. בלימודים היא רצינית ולקחה על עצמה ללמוד גם ללא שימוש בריטלין אותו הסכמנו לבקשתה לא לתת לה.
בעזרת כוחות רבים היא מצליחה להוציא רעיונות רבים החוצה. אני התחלתי ללמוד עיצוב פנים ומאי עוזרת לי עם שפע של רעיונות שיש לה להשקיע בלימודים שלי ומאפשרת לי זמן איכות משל עצמי. מילדה תלותית שנתלית על צווארי (אני גרושה כבר 11 שנה) ולא נותנת לי מנוח לרגע אחד, הפכה לעצמאית יותר ומאפשרת מקום.
הן הפיכתה לעצמאית ואחראית והן השיפור במיומנות חברתית הם עיקר ההישג אותו חוויתי עם הילדה.
אני מודה לך מכל הלב ומאחלת לך בהצלחה מרובה.
טליה ניר
אני וגיא הגענו למירב קצת כאובים, אובדי עצות וכעוסים. גיא סבל מינקותו מקושי בוויסות חושי קל והרגיש קושי למתן את עצמו בבית ובגן. כאשר כעס היה נושך ומרביץ לילדים ולאחיו הקטן.
מירב קיבלה אותנו ברוגע מיוחד במינו ושלווה רבה. הקשיבה גם לי (אימו) וגם לגיא ותמכה בכל עת. כאשר צצה בעייה או התנהגות לא נאותה, מירב ייעצה לי מה לעשות במקצועיות ותבונה רבה והכל בנועם וסבלנות. מירב אשת מקצוע מקצועית, סבלנית ותומכת . היא גרמה לגיא להרגיש נוח בטיפול וגיא התחבר אליה כבר מהפגישה השנייה ואהב לבוא לחדרה.
כיום חל שיפור משמעותי גם בבית וגם בגן. גיא הפסיק לגמרי להרביץ ולנשוך והגענו לסיום הטיפול. לאחרונה גיא אמר לי כי הוא לא צריך יותר את מירב כי הוא כבר לא נושך ומרביץ ויודע להשתלט על זה לבד.
תודה רבה על הכל, היית לי כתף תומכת.
ובהצלחה בהמשך הדרך, משפחת רוזנס
מירב היקרה,
איזה כיף שמצאנו אותך! פעמיים! בתקופות מעט שונות במצבו של א., אבל מה עוד אפשר לומר אחרי שחזרנו שוב לסטודיו החם והמקבל שלך ולטיפול העדין שאת מעניקה במסירות ובהבנה תמיד. א. שלנו מעולם לא התנגד להגיע, לעבוד לצידך ולשתף אותך בעובר עליו.... ואת מצידך הצלחת להוציא ממנו בגישתך המיוחדת צד שלא תמיד היה נראה לנו לעין. כשחזרנו אליך לאחר תקופה יחסית ארוכה (למעלה משנה) א. חזר עם געגוע ממש לזמן שביליתם יחד, לעשייה ולתחושה הטובה וליד המכוונת שלך ללמוד ולהשיג בטחון ביחס לעצמו...
תודה על היותך את ועל הנתינה שלך, משפחת ב.
| ||